طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای

شما هیچ چیزی را نمی‌توانید بفروشید، اگر هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشید؛ طراحی کاتالوگ (Catalog Design) و چاپ کاتالوگ می‌تواند برای شما آغازگر یک مکالمه باشد، مکالمه‌ای که قرار است در موقعیت‌های مختلف بین شما و مشتریان‌تان صورت بگیرد. کاتالوگ محصولی از یک طراحی گرافیک حرفه ای و حساب‌شده است، واسطه‌ای که خدمات و محصولات شما را به بهترین شکل به مشتریان بالقوه معرفی می‌کند. در میان تمام آن چیزهایی که برای خلق یک واسطه موفق و موثر نیاز است، مهم‌ترینش برقراری و حفظ هارمونی بین متن‌ها، تصاویر و رنگ‌ها در مرحله طراحی این ابزار تبلیغاتی است. ابزاری که قرار است تصویر دقیقی از تجارت‌تان را به مشتریان نشان داده و در نظر آنها برتری و وجوه تمایز محصولات و خدمات‌تان نسبت به رقبایتان را برجسته کند، پس لازم است طراحی (و در همان سطح اهمیت چاپ کاتالوگ) خود را با بالاترین استانداردها انجام دهید. در نتیجه چه به دنبال طراحی کاتالوگ صنعتی باشید یا یک کاتالوگ تبلیغاتی، بهتر است این کار را به دست حرفه‌ای‌ها بسپارید. وقتی نوبت به یک طراحی حرفه ای می‌رسد، مرز و محدودیتی برای خلاقیت‌ها و طرح‌های مختلف وجود ندارد. هیچ قاعده خاصی وجود ندارد که به شما دیکته کند کاتالوگ‌تان باید چه شکلی باشد؛ تک تک جزئیات این ابزار تبلیغاتی، قابل سفارشی‌سازی است و همین زیبایی فرایند طراحی گرافیک به حساب می‌آید. نتیجه‌ی به کارگیری تجربه، خلاقیت و ابزارهای حرفه ای و تخصصی، در نهایت منجر به خلق چیزی می‌شود که توجه مشتریان شما را بر می‌انگیزد و به آنها اجازه می‌دهد به راحتی اطلاعات محصولات و خدمات شما را به دست آورند.

کاتالوگ‌ها تنها برای معرفی محصولات کاربرد ندارند؛ اگر یک طراحی کاتالوگ حرفه ای انجام دهید، آن وقت این کتابچه این فرصت بی‌نظیر را به شما می‌دهد تا حتی زمانی که در کنار مشتری نیستید، بتوانید روی او تاثیر بگذارید و او را برای خرید محصولات و استفاده از خدمات‌تان تشویق کنید. با این ابزار شما قادر خواهید بود اطلاعات لازم و ارزشمند در مورد شرکت‌تان را به او ارائه بدهید و در مورد مزیت‌ها و تفاوت‌های خود با رقیبان‌تان صحبت کنید. به همین دلیل است که کیفیت خروجی نهایی (چه در مرحله طراحی، چه در مرحله چاپ کاتالوگ) باید در بالاترین سطح قرار داشته باشد؛ به این صورت است که می‌توانید یک تاثیر مثبت بر ذهن مخاطبان‌تان بگذارید.

در بهترین روش‌های طراحی کاتالوگ، این الگو رعایت می‌شود:

  • جلد رویی: لوگو، شعار برند و عکس (دقت داشته باشید که جلد رویی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صفحه در میان تمام صفحات است، در نتیجه حتما در زمان طراحی کاتالوگ دقت لازم را در جذاب کردن این صفحه به خرج داده و از پر کردن آن با انبوهی از اطلاعات پرهیز کنید).
  • صفحه داخل جلد: فهرست مطالب (مورد نیاز به خصوص برای کاتالوگ‌هایی با تعداد صفحه‌های بالا).
  • صفحات داخلی: ارائه اصلی‌ترین اطلاعات در مورد شرکت، محصولات و خدمات به علاوه اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی.
  • جلد پشتی: لوگو، آدرس وبسایت، اطلاعات تماس و گاهی اوقات یک محصولات شاخص

در ادامه نکاتی مهم برای انجام یک طراحی حرفه ای را به شما معرفی می‌کنیم. اگر این نکته‌ها به خوبی به کار گرفته شوند و شما فرایند کار را به افراد حرفه ای بسپارید، در نهایت قادر خواهید بود در استراتژی بازاریابی خود یک تغییر قابل توجه ایجاد کنید. به این طریق است که هزینه‌ای که برای طراحی و چاپ صرف می‌کنید، با بازدهی چند برابری به خودتان برگشته و باعث تثبیت تصویر برندتان در ذهن مشتریان بالقوه و در نهایت رونق کسب و کارتان می‌شود.

در طراحی کاتالوگ خود روی جلد رویی تمرکز ویژه‌ای داشته باشید

در شروع فرایند طراحی شما باید توجه خاصی را به جلد رویی معطوف کنید. نیاز است که جلد رویی تا جای ممکن جذاب و تاثیرگذار باشد. همانند تمام دیگر نشریه‌ها، عناصر تصویری نقشی کلیدی در مشخص کردن تاثیرگذاری یک کاتالوگ یا بروشور دارند. هیچگاه صفحه رویی را با انبوهی از اطلاعات پر نکنید. بر روی جلد رویی نام لوگوی شرکت را گنجانده و از ترکیبی تعاملی و خوشایند از رنگ‌ها، فونت‌ها و عکس‌ها استفاده کنید. خیلی مهم است که در همان ابتدا توجه خوانندگان و مشتریان خود را جلب کنید؛ در یک فرایند طراحی کاتالوگ حرفه ای شما همچنین باید موفق شوید طرح روی جلدی به‌یادماندنی خلق کنید، طرحی که بتواند تا مدت زیادی در ذهن مشتریان و مخاطبان‌تان بماند.

در طراحی کاتالوگ خود روی جلد رویی تمرکز ویژه ای داشته باشید

در تمام بخش‌های طراحی کاتالوگ یک‌دستی و هماهنگی را رعایت کنید

شما تمرکز ویژه‌ای را بر جلد رویی داشته‌اید و موفق شده‌اید توجه مخاطب را جلب کنید؛ حالا باید دقت لازم را به خرج دهید تا این توجه و علاقه را در تمام صفحات از مخاطب دریافت کنید. اگر موفق نشوید این هماهنگی و یک‌دستی جذابیت را حفظ کنید، این بار توجه مخاطب را نسبت به محصولات و یا خدمات‌تان به کلی از دست خواهید داد. عدم توجه به ایجاد یک الگوی هماهنگ و یکدست در تمام صفحات کاتالوگ، مخاطب شما را سردرگم می‌کند. الگوی خاص خودتان را پیدا کرده و آن را در تمام صفحات استفاده کنید؛ برای مثال اگر برای معرفی یک محصول عکس آن را در گوشه مشخصی از صفحه جای داده‌اید، همین الگو را برای دیگر محصولات هم ادامه دهید. از ایجاد شلوغی طرح‌ها و رنگ‌ها در داخل صفحات پرهیز کنید و برای صفحاتی با محتوای هم‌خانواده، الگویی ثابت و مشخص را به کار ببرید. با به کارگیری این رویه، شما می‌توانید بگویید یک طراحی کاتالوگ حرفه ای را انجام داده‌اید.

در طراحی کاتالوگ صنعتی از عکس‌های انفرادی محصولات استفاده کنید

برای بیشتر شرکت‌ها هدف طراحی کاتالوگ صنعتی، معرفی اصلی‌ترین محصولات‌شان به مشتریان است. برای این که بتوانید ویژگی‌های اصلی محصولات‌تان را به خوبی نشان دهید، از عکس‌های تکی محصولات در کاتالوگ خود استفاده کنید. تصویر محصول خود را از پس‌زمینه جدا کنید، به این صورت تمام توجه مشتریان به محصول خواهد بود. البته تنها قرار دادن تصویر تکی محصولات و جدا کردن آنها از پس‌زمینه کافی نخواهد بود؛ شما باید با یک طراحی گرافیک مناسب و چشم‌نواز کاری کنید این محصولات در تمام صفحات به چشم بیایند. استفاده به جا از نور و رنگ و همچنین به کار بردن سایه‌های نرم باعث می‌شوند عکس‌های محصولات برای مشتریان  جذاب‌تر باشند. در عکاسی صنعتی این نکته‌ها رعایت می‌شوند تا خصوصیات محصولات به خوبی نمایش داده شوند و همچنین از به وجود آمدن یکنواختی و عدم تنوع در صفحات جلوگیری شود.

در طراحی کاتالوگ صنعتی از عکس های انفرادی محصولات استفاده کنید

در طراحی کاتالوگ از فونت‌های درست و مناسب استفاده کنید

درست است در فرآیند طراحی تصاویر فوق‌العاده مهم هستند اما شما باید به متن‌ها و عنوان‌ها هم توجه ویژه‌ای داشته باشید و از آنها کمک بگیرید تا بتوانید محصول یا خدمت‌تان را به بهترین نحو معرفی کنید. بیشتر مشتریان و مخاطبان‌تان انتظار دارند اطلاعات واضح و مختصر در مورد محصولات‌تان در کاتالوگ وجود داشته باشد؛ اما در این میان هستند مخاطبانی که به توضیحات و اطلاعات تخصصی بیشتری برای جذب شدن به محصولات‌تان نیاز دارند. برای نمونه در طراحی کاتالوگ صنعتی شما باید مخاطبینی را در نظر داشته باشید که بیشتر از هر چیز به دنبال اطلاعات فنی و مهندسی محصولات هستند. عکس‌های خوب و گیرا کمک بسیاری به همراه کردن مخاطبان در تمام لحظات می‌کنند اما در نهایت باید در نظر داشته باشید که اطلاعات کافی و قابل استناد در مورد محصولات و خدمات‌تان را در اختیار این گروه از افراد هم قرار دهید.

به همین دلیل است که شما باید با توجه دقیق به مخاطب هدف‌تان، اطلاعات و توضیحات مناسب و به اندازه کافی از محصولات و خدمات‌تان را در طراحی به کار گیرید. در یک طراحی کاتالوگ حرفه ای نوشته‌ها باید واضح و خوانا باشند؛ در نتیجه فونت‌های درستی را برای فرایند طراحی‌تان انتخاب کنید. در ضمن از به کار بردن فونت‌های مختلف و متنوع در طراحی خود اجتناب کنید، این کار باعث شلختگی و بی‌نظمی خروجی نهایی می‌شود. چند فونت خوانا و متناسب با دیگر المان‌های طراحی‌تان را انتخاب کرده و از اندازه‌های مختلف همان فونت برای نوشته‌های بخش‌های گوناگون استفاده کنید تا یکدستی در تمام صفحات حفظ شد.

در طراحی کاتالوگ از فونت های درست و مناسب استفاده کنید

در طراحی کاتالوگ فرایند خرید را ساده کنید

هدف اصلی طراحی کاتالوگ تبلیغاتی فروش محصولات و یا معرفی خدمات به مشتریان هدف است. یک راه موثر برای رسیدن به این هدف، ساده کردن فرایند گرفتن سفارش از مشتری از طریق همان کاتالوگ است. در این دوره و زمانه سلطه فروشگاه‌های اینترنتی، شاید استفاده از ابزارهای تبلیغاتی چاپی بی‌تاثیر به نظر بیاید، اما توجه داشته باشید همانطور که نفوذ و محبوبیت کتاب‌های چاپی تغییری نکرده، چاپ کاتالوگ هم همچنان روشی موثر برای داشتن ارتباطی بی‌واسطه با مشتری به حساب می‌آید. تنها کاری که شما باید در طراحی این ابزار تبلیغاتی خود انجام دهید، ترکیب سهولت استفاده از ابزارهای آنلاین در طراحی‌تان است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از کدهای QR، مشتری را مستقیم به فروشگاه اینترنتی و صفحه آن محصول رسانده تا او بتواند در کمترین زمان و بدون نیاز به جستجوی طولانی، محصول مورد نظرش را تهیه کند.

نحوه چاپ کاتالوگ را به درستی انتخاب کنید

یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار بر قیمت طراحی کاتالوگ، چاپ آن است. در زمان طراحی ظاهر اصلی کاتالوگ، شما باید قیمت چاپ کاتالوگ را هم در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که یک قطع استاندارد عموما هزینه‌های کمتری نسبت به طرح‌های خاص دارد و در نتیجه هزینه طراحی و چاپ برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. قطع‌های استاندارد فضای کافی برای جای دادن اطلاعات لازم شامل عکس‌ها و نوشته‌های مختلف را دارند؛ با این وجود اگر می‌خواهید توجه مخاطب را بی‌درنگ از آن خود کنید باید در طراحی خود از شکلی منحصربه‌فرد استفاده کنید. شاید انتخاب یک طرح خاص برای انجام طراحی، قیمت طراحی و قیمت چاپ کاتالوگ را بالا ببرد، اما مطمئن باشید توجه و بازخوردی که از مشتری و مخاطب دریافت می‌کنید ارزش این سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

در طراحی کاتالوگ به تعداد صفحه‌ها توجه کنید

یکی از نکات مهم در طراحی کاتالوگ توجه به تعداد صفحه‌ها است. مجموع صفحه‌ها، باید مضربی از عدد چهار یا 2 باشد، این شامل جلد رویی و جلد پشتی هم می‌شود. اگر در طول فرایند طراحی نیاز به اضافه کردن صفحه‌ای برای قرار دادن اطلاعات بیشتر بود، دقت کنید که شما باید حداقل 4 یا 2 صفحه به مجموع صفحه‌های خود اضافه کنید.

در طراحی کاتالوگ به تعداد صفحه ها توجه کنید

برای چاپ کاتالوگ از کاغذ مناسب استفاده کنید

وقتی نوبت به انتخاب کاغذ برای چاپ کاتالوگ می‌رسد، عوامل متعددی در شکل‌گیری نتیجه نهایی سهیم هستند. غیر از کیفیت کاغذ و همچنین حرفه‌ای بودن طراحی، شما باید تمرکز ویژه‌ای بر مقاومت و ماندگاری کاتالوگی که چاپ می‌کنید داشته باشید. کاتالوگ در طول زمان به کرات دست به دست شده و به دفعات استفاده می‌شود، پس باید کاغذی را انتخاب کنید که در عین قوی و بادوام بودن، انعطاف‌پذیر هم بوده و یک طول عمر زیاد را تضمین کند. به همین دلیل مهم است که قبل از مرحله چاپ کاتالوگ، مشورت‌های لازم را انجام دهید تا اطلاعاتی واضح از انواع کاغذها و خصوصیات‌شان (وزن کاغذ) و همچنین نوع روکش‌ها (مانند روکش مات یا روکش براق) به دست آورید.

برای چاپ کاتالوگ از چهار رنگ استفاده کنید

مهم است که در مرحله طراحی تمام تلاش خود را انجام دهید تا محصول نهایی از نظر بصری جذاب و خیره‌کننده باشد. با این وجود توجه داشته باشید که روش چاپ کاتالوگ هم میزان جذابیت آن را مشخص می‌کند؛ کاتالوگ‌های چاپ شده با 4 رنگ، از نظر بصری جذاب‌تر از نمونه‌های 2 رنگ یا تک رنگ هستند. در روش چاپ چهار رنگ (CMYK) از چهار رنگ سیاه (Black)، زرد (Yellow)، آبی فیروزه‌ای (Cyan) و قرمز ارغوانی (Magenta) برای به وجود آوردن گستره خیره‌کننده‌ای از رنگ‌ها استفاده می‌شود. به این صورت شما در مرحله طراحی قدرت انتخاب بیشتری برای به کارگیری رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز دارید. بعد از چاپ کاتالوگ هم نتیجه کار شما محصولی خیره‌کننده و تاثیرگذار خواهد بود.

در زمان چاپ کاتالوگ به نحوه اتصال صفحه‌ها دقت فراوانی داشته باشید

مشتریان و مخاطبان محصولات شما، مکرر به کاتالوگ‌هایتان رجوع می‌کنند. در نتیجه کاتالوگ‌ها در طول زمان در معرض آسیب‌های فراوانی هستند. لازم است در زمان چاپ کاتالوگ تمهیدات لازم را بیاندیشید تا صفحه‌ها به بهترین شکل به هم متصل شوند. شما راهنمایی خواهید شد تا روش مناسب صحافی را انتخاب کنید. شما می‌توانید از بین روش‌های مختلف صحافی مانند سیمی کردن، چسب گرم، دوخت یا روش‌های دیگر، یکی را انتخاب کنید.

در طراحی کاتالوگ از فونت های درست و مناسب استفاده کنید

در جدول زیر فرایند طراحی کاتالوگ (Catalogue Design) و نیازمندی‌هایش به طور خلاصه توضیح داده شده است:

عنوان مرحله

نیازمندی‌ها

قبل از شروع طراحی

جمع‌آوری اطلاعات محصولات و خدمات

آماده‌سازی طراحی

گرفتن عکس، یکدست کردن اطلاعات جمع‌آوری‌شده، طراحی لوگو، رنگ و شعار برند در صورت نیاز

طراحی کاتالوگ

مشخص کردن تعداد صفحه‌ها، نحوه صحافی، چیدمان و طراحی صفحه‌ها

چاپ کاتالوگ

انتخاب نوع کاغذ، نوع چاپ، نوع صحافی

توزیع

بررسی شبکه توزیع (نمایشگاه، ارسال از طریق پیک یا پست و ...)

توصیه‌هایی یک خطی برای انجام یک طراحی کاتالوگ حرفه ای

  1. در طراحی کاتالوگ صنعتی و معرفی محصولات، حس سبکی از زندگی را خلق کنید تا مشتریان بیشتر با محصولات‌تان ارتباط برقرار کنند.
  2. فهرستی از محصولات با شماره صفحه درست کنید تا مخاطب بتواند به سرعت به محصول مورد نظر برسد.
  3. حداقل از چهار رنگ برای طراحی استفاده کنید. از رنگ‌ها برای ایجاد تضاد و برجسته کردن محصولات استفاده کنید.
  4. فونت‌های خود را محدود کنید و برای برجسته کردن تخفیف‌ها یا نوشته‌های مهم از از برجسته‌کردن، خط‌گذاری و رنگ‌آمیزی استفاده کنید.
  5. یک طراحی یکدست، کاتالوگ شما را خوانا می‌کند اما برای شکستن یکنواختی، یک یا چند صفحه با طرح منحصربه‌فرد را در میان صفحات بگنجانید.
  6. از عکس‌های کلی برای معرفی محصولات استفاده نکنید. عکس تکی از محصول تاثیری بیشتری بر مخاطب دارد.
  7. تمام عکس‌ها باید بالاترین کیفیت را داشته باشند. از عکاسی صنعتی بهره ببرید تا محصولات‌تان را به خوبی معرفی کنید. عکس‌های بی‌کیفیت ایده پایین بودن کیفیت خود محصول را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

خدمات دیگر ما:

طراحی بروشور: بروشور نوعی از برگه‌ی تبلیغاتی است که عموما بر روی پیشخوان‌ها و قفسه‌ها دیده می‌شود و شامل اطلاعات مختلفی از یک کمپانی یا یک رویداد خاص و یا معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت است.

به "طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای" امتیاز دهید

4 کاربر به "طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای" امتیاز داده اند | امتیاز: 2.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای"

* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)