طراحی موشن گرافیک (نمونه و تعرفه موشن گرافیک)

موشن گرافیک یا طراحی گرافیک حرکت (Motion graphic design) یکی از جدیدترین بازیگران صحنه تبلیغات و رسانه‌های اطلاع‌رسانی است. طراحی موشن گرافیک به شما امکانی را می‌دهد که بسیاری از رسانه‌های ایستا مانند کاتالوگ‌ها، بروشورها، اینفوگراف‌ها و حتی وبسایت‌ها قادر به انجامش نیستند. آنها می‌توانند در یک بازه زمانی فوق‌العاده محدود، به شکلی جذاب و درگیرکننده، اطلاعاتی مهم را به مخاطب و مشتری شما انتقال داده و او را برای انجام کارهای بعدی (شامل تماس با شما و خرید محصول‌تان) آماده کنند. نکته‌های مهم فراوانی وجود دارند که توجه به آنها در به دست آمدن نتیجه نهایی مطلوب و تاثیرگذاری یک موشن گرافی بر مخاطب تاثیر دارند؛ نکته‌هایی خیلی بیشتر از رسانه‌های ایستا. در نتیجه سپردن کارها به دست افراد حرفه‌ای تضمین می‌کند هزینه‌ای که برای این روش تبلیغ پرداخت می‌کنید، بیشترین بهره را داشته و همانند یک سرمایه‌گذاری عمل خواهد کرد. ساخت موشن گرافیک همیشه برای معرفی و تبلیغ یک محصول نیست، در دنیای پر مشغله و تشنه اطلاعات سهل‌الوصول، این رسانه می‌تواند با کاربردهای مختلف شما را به هر نوع مخاطبی که دارید نزدیک‌تر کند.

موشن گرافیک

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک گونه‌ای از انیمیشن است، این بار با متن‌ها و نوشته‌های مختلف به عنوان اصلی‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده‌اش: به بیان دیگر طراحی گرافیکی متحرک. از همان زمانی که برای اولین بار این نوع از رسانه ارتباطی وارد صحنه طراحی گرافیک شد، مباحثه‌ها در مورد خط جداکننده آن و یک انیمیشن با آن تعریف آشنایش بالا گرفت. تیتراژ ابتدایی فیلم روانی هیچکاک احتمالا یکی از اولین نمونه‌های طراحی موشن گرافیک است، جایی که ترکیب بی‌نظیر صداها، حرکت‌ها و طراحی‌های گرافیکی به شکل خارق‌العاده‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند و به بخشی جدایی‌ناپذیر از یک شاهکار هنری تبدیل شده‌اند. موشن گرافی راهی برای ارتباط با مخاطب است، ابزاری که قادر است به داستانی که شما دوست دارید تعریف کنید (چه معرفی یک محصول تجاری باشد، چه خلق یک اثر هنری)، عمق ببخشد. این المان‌های گرافیکی در حال حرکت همراه با موسیقی می‌توانند یک پیام را به خوبی منتقل کنند، پیامی که انتقال دادنش خیلی وقت‌ها با استفاده از دیگر ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی خیلی مشکل خواهد بود.

ساخت موشن گرافیک با هدف‌های زیادی انجام می‌گیرد: یکی از استفاده‌های این ابزار ارتباطی برندسازی است. به عنوان یک نمونه خوب در زمینه برندسازی می‌توان به تیزرهای شبکه‌های خبری اشاره کرد؛ ویدئوهای کوتاهی که قبل از شروع خبر پخش شده و در بیشتر مواقع همراه با موسیقی اختصاصی‌شان به هویت اصلی آن شبکه تبدیل می‌شوند. یک کاربرد دیگر طراحی گرافیک متحرک، ساخت تیتراژهای سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی است. تیتراژ اصلی سریال کاراگاه واقعی از شبکه HBO، یک مثال عالی از ترکیب تصاویر و تایپوگرافی فکر شده است. با مشاهده این تیتراژ می‌توان به خوبی حرف کارگردان نوآوری سریال را متوجه شد: داستان همواره پایه‌ای‌ترین بخش از فرایند طراحی است.

داستان‌گویی و ساخت ویدئوهای آگاهی‌دهنده یکی دیگر از انگیزه‌ها برای ساخت موشن گرافیک است. موشن گرافی همچنین ابزاری عالی برای خلق ویدئوهای توصیف‌کننده و توضیح‌دهنده است. این ابزار راهی موثر در اختیار طراحان گرافیک قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند طرح و فکر موجود در ذهنشان را به دیگران ارائه دهند، چرا که تصاویر متحرک به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند بتوانند در ذهنشان تصویرسازی کنند، کاری که از عهده تصاویر ثابت بر نمی‌آید. طراحی موشن گرافیک به منظور تبلیغ یک محصول و یا معرفی خدمات تجاری، همیشه انتخابی عالی برای جذب کردن مخاطب و افزایش فروش است. طراحی گرافیک متحرک به شما کمک می‌کند بتوانید ویدئوهایی مفرح، سرگرم‌کننده و جذاب را در مورد محصول و خدمات‌تان بسازید.

کاربردهای مختلف موشن گرافیک

طراحی گرافیک حرکت، جایی است که انیمیشن و طراحی گرافیکی به هم می‌رسند. دانستن اصول پایه‌ای هر کدام از این‌ها باعث می‌شود بتوانید در ساخت موشن گرافیک موفق‌تر و موثرتر باشید. در بالا به برخی از کاربردها و استفاده‌های موشن گرافی به طور مختصر اشاره شد. در ادامه با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم با این ابزار رسانه‌ای می‌توان به چه اهدافی دست پیدا کرد. به جای تمرکز بر سبک‌ها، کاربردها و رویکردها را مرور خواهیم کرد:

ویدئوی توضیح‌دهنده، گستره متنوعی از اهداف را دنبال می‌کند و یکی از معمول‌ترین کاربردهای موشن گرافی است. ویدئوهای توضیح‌دهنده یک فرایند و یا وضعیت پیچیده را گرفته و با استفاده از متحرک‌سازی آن را به بخش‌های قابل مدیریت تقسیم می‌کنند؛ بخش‌هایی که می‌توانند یک تصویر کامل از آن فرایند یا وضعیت را در ذهن مخاطب شکل دهند. طراحی موشن گرافیک به این شکل راهی برای بهبود ارتباط احساسی مخاطب با برند شما است، چرا که شما در این حالت توانسته‌اید داستان‌گویی را هم به رسانه تبلیغاتی خود اضافه کنید. در این روزگار و با وجود نسلی که تمایل دارند همه چیز را به سریع‌ترین و راحت‌ترین راه ممکن دریافت کنند، استفاده از قابلیت‌های شگفت‌انگیز این ابزار یک رویکرد عالی به حساب می‌آید. مطمئنا شما هم ترجیح می‌دهید یک ویدئوی کوتاه را در مورد قابلیت‌ها و عملکرد یک محصول ببینید تا این که در وبسایت‌های مختلف به دنبال انبوهی از اطلاعات پراکنده باشید. یک ویدئو می‌تواند تجارت، محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما را در داخل یک داستان درگیرکننده و احساسی بگنجاند و آن را به شکلی تمیز و سر و شکل‌دار به مخاطب عرضه کند.

موشن گرافیک

بازاریابی محصول می‌تواند در زیرعنوان ویدئو توضیح‌دهنده قرار بگیرد، اما بهتر است به صورت جداگانه به آن بپردازیم تا گستره متنوع کاربردهای موشن گرافی به صورت بهتری معرفی شود. ویدئوی توضیح‌دهنده بر یک مفهوم تمرکز دارد و این یکی بر یک محصول. این نوع ویدئو فرصتی عالی به شما ارائه می‌دهد تا نه تنها داستان محصول خود را بگویید، بلکه نحوه استفاده و عملکرد آن را هم نشان دهید. برخی از محصولاتی که ما در زندگی امروزه استفاده می‌کنیم پیچیده هستند و عموما به کمی توضیحات بیشتر نیاز دارند. طراحی موشن گرافیک در این حالت کمک بزرگی برای گرفتن یک نتیجه عالی است. مطمئنا مخاطبان عاشق این خواهند شد که بعد از خرید یک محصول، ویدئویی را پیدا کنند که در موردش توضیح داده است.

موشن گرافی همچنین روشی عالی برای بهبود و ارتقای رابط کاربری اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها است. احتمالا شما هم وبسایت‌هایی را دیده‌اید که با بردن اشاره‌گر ماوس بر روی بخش‌های مختلف‌شان، حرکت می‌کنند. در حال حاضر با پشتیبانی گسترده SVG در مرورگرها و همچنین متحرک‌سازی مبتنی بر CSS، شما قادر هستید افکت‌های خارق‌العاده‌ای را بدون نیاز به استفاده فایل‌های سنگین و کند کردن سرعت سایت‌تان در طراحی‌تان به کار بگیرید. در ضمن طراحی موشن گرافیک برای لوگو می‌تواند برند شما را به راحتی یک سر و گردن از بقیه بالاتر نگه دارد. طراحی گرافیک حرکت به المان‌های مختلف، زندگی و نشاط می‌بخشد؛ در نتیجه این لوگوهای متحرک می‌توانند برای وبسایت، اپلیکیشن‌ها و تیزرهای تبلیغاتی استفاده شوند.

استفاده از موشن گرافی به عنوان فیلم کوتاه جایی است که مرز این ابزار با انیمیشن کم‌رنگ‌تر می‌شود. در انیمیشن‌ها جزئیات و کاراکترهای خیلی بیشتری وجود دارند اما در یک طراحی گرافیک حرکت، با المان‌های گرافیکی و اشکال ساده هم می‌توان یک خروجی تماشایی به عنوان فیلم کوتاه داشت. به نقل از لیز بلیزر، یکی از طراحان و انیماتورهای دیزنی، آن چه که موشن گرافی را این چنین قدرتمند می‌کند این است که به شما اجازه می‌دهد وارد دنیایی شوید که تنها شما می‌توانید آن را تصور کنید. حتی اگر برای یک فیلم کامل هم نباشد، گرافیک متحرک می‌تواند برای ساخت تیتراژهای ابتدایی و پایانی فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده شود.

یکی از مزایای عالی ساخت موشن گرافیک، بهتر کردن ارائه‌ها (Presentations) است. نرم‌افزارهایی مانند Keynote به شما اجازه می‌دهند تا به متن‌ها و تصاویر ارائه خودتان حرکت اضافه کنید. برای مثال با حرکت‌دار کردن نمودارها و مفهوم‌ها شما می‌توانید ارائه خود را بیشتر از پیش جذاب و درگیرکننده کنید. همین موضوع در مورد اینفوگراف‌ها هم صادق است؛ شما با متحرک‌سازی نمودارها و المان‌های یک اینفوگراف می‌توانید بر اطلاعات مهم تاکید کنید. این کار همچنین می‌توانید کمک کند تا افراد بدانند کدام اطلاعات را اول بخوانند. ساخت انیمیشن برای اینفوگراف‌های تعاملی می‌تواند به کلید اصلی برای ایجاد یک تجربه درگیرکننده و تاثیرگذار تبدیل شود.

یکی از محبوب‌ترین مقاصد ساخت موشن گرافیک، ایجاد گیف (GIF) است. گیف‌ها لزوما نباید موشن گرافی باشند اما می‌توان از موشن گرافی برای ساخت آن‌ها استفاده کرد. گیف‌ها می‌توانند برای مقاصد مختلف مانند استفاده در وبسایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی به کار برده شوند. گیف‌ها می‌توانند به پست‌های شما کمک کنند در میان انبوهی از اطلاعاتی که روزانه منتشر می‌شوند، متفاوت از بقیه (به خصوص در مقایسه با نمونه‌های ایستا) دیده شوند.

نکته‌هایی مهم برای طراحی موشن گرافیک تاثیرگذار

ویدئو موشن گرافی راهی عالی برای جذب توجه مخاطب و تاثیرگذاری بر او است؛ اما تنها زمانی که به بهترین شکل طراحی شوند، بتوانند با استفاده از یک روایت چفت و بسط‌دار با مخاطب ارتباط برقرار کنند و نشانه‌هایی از خلاقیت واقعی را نشان دهند. توصیه‌هایی فراوانی وجود دارند که با به کار بستن‌شان در زمان طراحی موشن گرافیک، می‌توانید بهترین و تاثیرگذارترین نتیجه‌ها را بگیرید:

زبان بصری خودتان را به طراحی موشن گرافیک اضافه کنید. هویت یک برند قوی و با اعتماد به نفس، تنها محدود به لوگویش نمی‌شود. هر آن چیزی که شما برای برند خودتان طراحی می‌کنید، بخشی از هویتش را شکل می‌دهد. با اضافه شدن عنصر حرکت شما می‌بینید که در حال کار با المان‌های مختلفی خواهید بود: صدا، تصویر و موسیقی. هر کدام از آنها باید انعکاس‌دهنده هویت شما و تعریف‌کننده برند شما باشند. اگر هنوز در مورد این خصوصیات و سبک مورد نظرتان فکر نکرده‌اید، مهم است که همین حالا این گفتگو را با خودتان داشته باشید و چشم‌انداز سبک برندتان را به‌روز کنید.

یک طراحی موشن گرافیک عالی نتیجه کار و تلاش بی‌وقفه یک تیم خلاق است؛ کسانی که از تمامی استعدادهایشان برای ساخت محصول نهایی استفاده می‌کنند. این به معنی به اشتراک گذاشتن الهام‌ها و ایده‌ها هم می‌شوند. در یک کار گروهی هر چه قدر ایده‌های جذاب‌تری را به باقی گروه نشان دهید، در آخر موشن گرافی بهتری خواهید داشت. در میان تمام این توصیه‌ها این یکی شاید مهم‌ترین‌شان باشد: وقتی شک دارید، کمتر انجام دهید. به یاد داشته باشد: دیدن یک مفهوم ساده که به خوبی اجرا شده، خیلی بهتر از یک محصول بزرگ و پر زرق و برق است که به شکلی ضعیف و پر خطا ساخته شده باشد. اگر زمان یا منابع کافی در اختیار ندارید، سعی نکنید خودتان را در فشار قرار دهید. سطح توقعات خود را کوچک کنید و در همان سطح آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

موشن گرافیک

از خودتان بپرسید چرا حرکت؟ قبل از شروع طراحی و ساخت موشن گرافیک از خودتان بپرسید آیا واقعا به آن نیاز دارید. اضافه کردن حرکت به پروژه‌تان چه چیز منحصربه‌فرد و خاصی به آن اضافه می‌کند؟ آیا همان نتیجه را با یک رسانه‌ی ایستا و بدون حرکت هم به دست می‌آورید؟ انیمیشن باید عنصری اعتباردهنده باشد، نه اضافی. اگر این طور نباشد حس و حال یک رویکرد اجباری و بی‌فایده را خواهد داشت. بنابراین مطمئن شوید که موشن گرافی جواب سوال‌تان خواهد بود.

هدف‌تان را بشناسید. با طراحی موشن گرافیک سعی دارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ هدف باید از همان ابتدا فوق‌العاده واضح و روشن باشد. این موضوع بر تمام جنبه‌ها و تصمیم‌های یک طراحی خلاق و بر تک تک بخش‌های مسیر تا انتها تاثیرگذار خواهد بود. قبل از شروع کار به سوال‌های مهم پاسخ دهید:

  • نوع استفاده از ویدئو چه خواهد بود؟ (تیزر، معرفی محصول، ویدئوی توضیح‌دهنده و ...)
  • مخاطبان بعد از دیدن این ویدئو چه حسی باید داشته باشند؟
  • چه کاری باید انجام دهند؟
  • سطح آگاهی مخاطب هدف از موضوعی که قرار است مطرح کنید چه قدر است؟

برای ساخت یک موشن گرافیک موفق و تاثیرگذار به یاد داشته باشید که طراحی و انیمیشن کامل‌کننده هم هستند، در نتیجه مهم است که از همان روز اول بهترین طراحی‌ها و بهترین انیمیشن‌ها را برای پروژه خود استفاده کنید. وجود کسانی که این المان‌ها را به بهترین شکل می‌شناسند کمکی خواهد بود تا ایده‌ها جهت‌دهی شوند، دیدگاه‌های جذاب ارائه شده و این واقعیت مشخص شود که آیا یک موضوع با اضافه شدن حرکت بهبود پیدا می‌کند یا نه. هیچ ایده‌ای را بدون بررسی و نظرخواهی دور نیاندازید. سعی کنید کاری کنید همه افراد مرتبط با پروژه، این‌ها را به خوبی درک کنند:

  • هدف ساخت ویدئو
  • حس و حال جاری در تمام کار
  • داستان یا پیام ویدئو
  • نحوه توزیع (پلتفرمی که موشن گرافی قرار است در آن زندگی کند و نحوه دیده شدنش)

محدودیت‌های زمانی خود را بشناسید. زمان یک ویدئو تاثیری بسیار بزرگ بر هزینه‌ها و جدول زمانی پروژه‌تان دارد. شما باید قبل از شروع طراحی موشن گرافیک در مورد زمان مناسب برای گفتن داستان و رساندن منظورتان تصمیم‌گیری کنید. یک داستان واحد را روایت کنید. شما فضا و احتمالا زمان بسیار محدودی دارید، در نتیجه باید تمام تلاش خود را بکنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. یک طراحی گرافیک حرکت خوب یک پیام واحد را انتقال می‌دهد و از تمام المان‌های خلاق استفاده می‌کند تا بتواند داستان اصلی را پشتیبانی کند.

حساب لغت‌ها را داشته باشید. موشن گرافیک‌ها کوتاه هستند؛ معمولا کوتاه‌تر از 2 دقیقه. شما ممکن است در ویدئو خود از صداگذاری یا متن‌های در حال حرکت استفاده کنید که در نهایت بر زمان کلی ویدئو تاثیر خواهند گذاشت. به عنوان یک قاعده کلی شما به لغت‌های کمتری از آن مقداری که در ابتدا فکر می‌کنید نیاز خواهید داشت. نکته عالی در مورد موشن گرافی این است که برخلاف بسیاری دیگر از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی، از المان‌های گرافیکی هم برای گفتن پیام خودش استفاده می‌کند. بسیاری از صحبت‌ها را نگه دارید و اجازه دهید طراحی گرافیکی مسئولیت‌های سنگین‌تر بیشتری را به عهده بگیرد.

بی‌رحمانه ویرایش کنید. کارتان را تا می‌توانید لاغر نگه دارید. این شامل همه چیز از جمله‌های با چگالی بالا تا انتخاب لغت‌ها می‌شود. شما باید به زبانی صریح و به سادگی قابل فهم، سخن بگویید. به بیان دیگر نوشتن برای یک موشن گرافی مانند نوشتن کتاب برای بچه‌ها است. همه چیز را به ساده‌ترین شکل ممکن بگویید. حتی بهتر است بعضی لغت‌ها را با مترادف‌هایی با هجاهای کمتر جایگزین کنید. همیشه نوشته‌ها را با صدای بلند بخوانید و جریان کلمات را برای زمان صداگذاری بررسی کنید. اگر برای خواندن یک خط دچار مشکل شدید، بهتر است بیشتر رویش کار کنید.

اجازه دهید طراحی گرافیکی نقش اصلی را بازی کنید. به یاد داشته باشید که کلمات تنها نیمی از تجربه مخاطب از مشاهده‌ی موشن گرافی هستند. طراحی موشن گرافیک یعنی ترکیب لغات و المان‌های بصری. باید از هر فرصتی به بهترین شکل استفاده شود تا به جای توضیح دادن یک موضوع با کلمات، از تصویرسازی استفاده شود. سبک و هویت برند شما به صدا هم گسترش پیدا می‌کند. احتمالا در مورد رایحه اختصاصی برند شنیده‌اید، اما صدای برند شما چگونه باید باشد؟ شخصیتش چه خواهد بود؟ قرار است چه نوع احساساتی را منتقل کند؟ موسیقی، صداگذاری و جلوه‌های صوتی بخشی مهم از هویت برندتان خواهند بود.

اگر موشن گرافی شما به صداگذاری نیاز دارد، در انتخاب صدا دقت فراوانی داشته باشید. عوامل متعددی وجود دارند که در زمان پیدا کردن بهترین صدا برای پروژه‌تان اهمیت پیدا می‌کنند. بسته به هدف یا سبک برندتان، شما باید به سن، جنسیت، لهجه، لحن و سبک صحبت کردن صداگذار توجه کنید. شما باید نمونه‌های موسیقی مورد استفاده در ویدئو را با صداگذاری در کنار هم قرار دهید تا ببینید همزمان چطور با هم جور خواهند شد. قطعات موسیقی مناسب، المان‌های مختلف طراحی گرافیک حرکت را در کنار هم قرار می‌دهند؛ اما برای به دست آوردن بهترین‌ها، خود را برای پرداخت هزینه‌اش هم آماده کنید. شما می‌توانید به سراغ یک موسیقی اختصاصی بروید (که گران‌ترین حالت خواهد بود) یا از موسیقی‌های آماده استفاده کنید.

در مورد استفاده از جلوه‌های صوتی سهل‌انگاری نکنید. در تمام پروژه‌های ساخت موشن گرافیک، جلوه‌های صوتی نیاز نخواهند بود اما وقتی به آنها نیاز پیدا شد باید بهترین کیفیت ممکن را داشته باشند. جلوه‌های صوتی شاید مانند یک لایه ساده از صدا به نظر بیایند، اما اگر به درستی با بقیه المان‌ها جور نباشند می‌توانند به شکلی باورنکردنی حواس‌ها را پرت کنند. در طراحی‌تان دقت بسیاری به سرعت صداگذاری داشته باشید. نباید اجازه دهید صحنه‌ها خیلی سریع جابه‌جا شوند. در سوی دیگر کاری نکنید که یک جلوه تصویری خسته‌کننده به مدت 15 ثانیه در صفحه باقی بماند. باید به گونه‌ای عمل کنید که جلوه‌های تصویری با داستانی که قرار است بگویید هم‌قدم باشند.

یک موشن گرافی، زمانی تاثیرگذار و موفق خواهد بود که انیمیشن حرفه‌ای داشته باشد. وقتی کار به حرفه‌ای‌ها سپرده شود، نه تنها توانایی و مهارت، بلکه یک تفکر خلاقانه پروژه را جلو می‌برد. چشم مخاطبان با انیمیشن خوب آشنا است، در نتیجه اگر در طراحی موشن گرافیک نتوانید حرکات را به خوبی اجرا کنید نتیجه کار برای هیچ مخاطبی جذاب و دیدنی نخواهید بود. دقت کنید که بعضی ایده‌ها برای متحرک بودن مناسب نیستند. انیمیشن در ویدئو شما باید نحوه روایت داستان و ارائه پیام‌تان را بهبود ببخشد.

موشن گرافیک

حواستان به افکت‌های تصویری انتقال (Transitions) باشد. انتقال‌های شلخته و ناموزون بین صحنه‌های یک ویدئو می‌تواند به طور کامل مخاطب را از پیگیری داستان منصرف کند. این احتمالا یکی از معمول‌ترین مشکلاتی است که در طراحی موشن گرافیک به چشم می‌خورد. صحنه‌ها باید با همدیگر صحبت کنند، چه در حال گفتن یک داستان ادامه‌دار باشید، چه داستان را در فصل‌های مختلف روایت کنید. افکت‌های انتقال خوب، خلاقانه، منسجم و مبتنی بر داستان هستند. نکته مهم دیگر در بحث انیمیشن، حرکات کاراکترها است. کاراکترها سخت‌ترین المان‌های گرافیکی برای حرکت‌دار کردن هستند. آناتومی کاراکترها باید دقیق باشند و طبیعی حرکت کنند.

اگر ساخت موشن گرافیک را با هدف ایجاد GIF انجام می‌دهید، دقت لازم را به خرج دهید تا چرخه رفت و برگشتی انیمیشن‌تان نرم، یکپارچه و بدون وقفه باشد. زمان‌بندی در موشن گرافی همه چیز است. مطمئن شوید که حرکت المان‌ها در تصویر خیلی سریع نیست. مخاطب به زمان نیاز دارد تا ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در سوی دیگر، اجازه ندهید حضور المان‌های مختلف در صحنه خیلی طول بکشد. حرکات باید مطابق داستان باشند و انتقال‌ها باید آن‌ها را در کنار هم بیاورند.

موشن گرافیک چگونه بر تجربه کاربر تاثیر می‌گذارد؟

همانطور که از نامش بر می‌آید موشن گرافی یا همان طراحی گرافیک حرکت از 3 جز تشکیل شده است: حرکت، گرافیک و طراحی؛ ترکیبی از گرافیک‌هایی که در فضا و زمان حرکت می‌کنند. همانطور که فناوری، مسیر خلق راه‌حل‌های نوآورانه در دنیای طراحی تجربی را ادامه می‌دهد، موشن گرافی بیشتر و بیشتر شناخته می‌شود. نرم‌افزارهای مختلفی برای ساخت موشن گرافیک استفاده می‌شوند؛ یکی از محبوب‌ترین آنها نرم‌افزار ادوبی افتر افکتس (Adobe After Effects) است، نرم‌افزار پر قدرتی که امکان خلق و اصلاح المان‌های گرافیکی و اضافه کردن عنصر زمان به آن‌ها را می‌دهد. از دیگر نرم‌افزارهای مهم و پر کاربرد این حوزه می‌توان به ادوبی فلش و Cinema4D اشاره کرد. حالا سوال اصلی اینجا است که چرا این ابزار ارتباطی اهمیت دارد؟

به لطف گسترش خارج از تصور شبکه‌های اجتماعی، انسان‌ها حالا مقدار عظیمی از محتوا را در هر روز دریافت می‌کنند. مردم به طور مداوم در حال مرور شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند، به امید پیدا کردن چیزی جذاب و درگیرکننده و اطلاعاتی که به راحتی قابل پردازش و هضم کردن باشد. بر اساس تحقیقی که در MIT انجام شده، مشخص شده که انسان می‌تواند اطلاعات بصری را در کمتر از 13 میلی‌ثانیه پردازش کند. نتیجه تحقیق ثابت می‌کند که مغز انسان اطلاعاتی را که از طریق تصویر دریافت می‌کند خیلی سریع‌تر و راحت‌تر پردازش می‌کند. یک فاکتور دیگر که اهمیت موشن گرافی را نشان می‌دهد، این است که بیشتر مردم در حالی محتوای شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کنند که تلفن همراه خود را در حالت بی‌صدا گذاشته‌اند، در نتیجه نیاز به ارتباط برقرار کردن تنها از طریق تصویر در دنیای امروز خیلی حیاتی است. به همین خاطر است که برندهای و بنگاه‌های تجاری هوشمند در تمام جهان، از موشن گرافی استفاده می‌کنند تا توجه مخاطب را با درصد موفقیت بالا به دست آورند.

این‌ها برخی دیگر از دلایلی هستند که موشن گرافی‌ها را این چنین خاص کرده‌اند؛ دلایلی که نشان می‌دهند این انیمیشن‌ها چطور می‌توانند به شما کمک کنند داستان برند خود را به بهترین شکل به مخاطب ارائه دهید:

  1. موشن گرافی‌ها نه تنها ابزارهایی برای جلب توجه مخاطبان هستند، بلکه نقشی بسیار حیاتی در تاثیرگذاری بر احساسات آنها هم دارند. به لطف پدیده "سرایت احساسی"، بازدیدکنندگان بلافاصه می‌توانند با تجربه و احساسی که در یک ویدئو به نمایش گذاشته شده است ارتباط برقرار کنند. در نتیجه وقتی یک برند داستانی احساسی را از طریق ساخت موشن گرافیک بازگو می‌کند، قادر خواهد به سرعت و خیلی ساده‌تر پیام مورد نظرش را برساند.
  2. موشن گرافیک‌ها بخش‌های مهم و اساسی از اطلاعات اولیه را استخراج می‌کنند؛ در نتیجه درک اطلاعات برای یک مخاطب معمولی بسیار راحت می‌شود. همانطور که قبلا اشاره شد، اطلاعات زمانی که به صورت یک تجربه بصری مناسب ارائه می‌شوند، برای هضم کردن و به یاد سپردن ساده‌تر خواهند بود، به خصوص زمانی که با ارائه همان اطلاعات به وسیله انبوهی از کلمات مقایسه شود. به همین خاطر است که طراحی موشن گرافیک برای خلق ویدئوهایی در مورد فرایندها، تصویرسازی آمارها و مفهوم‌های انتزاعی استفاده می‌شود.
  3. ساخت موشن گرافیک راهی نتیجه‌بخش برای نشان دادن شخصیت و هویت برندتان به مخاطبان و دنبال‌کنندگان‌تان است. اگر یک برند، تصویری جدی یا بالعکس شوخ‌طبع در ذهن مخاطب ایجاد کرده، همین تصویر باید در انیمیشن هم انعکاس پیدا کند. شاید استفاده از موشن گرافی در برندسازی ایده جدیدی نباشد، اما این روزها بیشتر و بیشتر معمول می‌شود.
  4. موشن گرافی‌ها می‌توانند در زمانی کوتاه تاثیری بزرگ بگذارند. زمان معمول موشن‌گرافیک‌ها بین 30 ثانیه تا 3 دقیقه است. در طراحی موشن گرافیک، قابلیت پردازش اطلاعات توسط یک فرد معمولی در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه شما می‌توانید در بازه زمانی بسیار کوتاهی تاثیری قابل توجه بر گستره عظیمی از مخاطبان بگذارید. آن چه که برای توضیح داده شدن به یک مقاله 1500 لغتی نیاز دارد، می‌تواند با تصویر در کمتر از 15 ثانیه بیان شود. موشن گرافی گزینه جایگزین ایده‌الی برای زمانی است که شما کمترین زمان را برای تاثیرگذاری بر مخاطب‌تان در اختیار دارید.

در جدول زیر فرآیند طراحی موشن گرافیک به طور خلاصه عنوان شده است:

عنوان مرحله

نیازمندی‌ها

پیش از شروع طراحی

مشخص کردن پیام ویدئو، سبک، مدت زمان و طراحی استوری برد (در صورت نیاز)

آماده‌سازی

آماده کردن المان‌های گرافیکی، موسیقی، صداها و جلوه‌های صوتی

طراحی موشن گرافیک

متحرک‌سازی و قرار دادن تمام اجزا در کنار هم

ارائه

انتخاب محل ارائه ویدئوی نهایی (شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های عمومی، وبسایت و ...)

به "طراحی موشن گرافیک (نمونه و تعرفه موشن گرافیک)" امتیاز دهید

1 کاربر به "طراحی موشن گرافیک (نمونه و تعرفه موشن گرافیک)" امتیاز داده است | امتیاز: 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی موشن گرافیک (نمونه و تعرفه موشن گرافیک)"

* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)