آشنایی با طراحی لوگوی شرکت های هواپیمایی

به گزارش مجله نماشو، شرکت های هواپیمایی جهان از آرم ها و نشانه های تجاری استفاده میکنند که گویای فرهنگ سازمانی و ملی آنها باشد و بعضی از آنها تاریچه جالبی را نیز در طراحی لوگو خود دارند.

آشنایی با طراحی لوگوی شرکت های هواپیمایی

لوگوی ایرلاین ها هر کدام یک نمونه عالی برای نمایش نام تجاری یک کمپانی به شمار می فرایند که پشت پرده هر کدام فلسفه پنهان شده است. آنچه که حائز اهمیت می باشد، این است که لازم نیست شما حتما یک طراح حرفه ای باشید تا به لوگوی هواپیماها علاقمند شوید، چرا که در سراسر جهان بازی هایی حتی وجود دارد که در آن افراد باید حدس بزنند که لوگو یک هواپیما خاص به چه مفهوم طراحی شده است. از همین رو ما در این مقاله میخواهیم تا درباره لوگوی هواپیماها و معنی هرکدام از آن ها صحبت کنیم. آنچه در این مقاله حائز اهمیت است، طراحی لوگو شرکت هواپیمایی ایران ایر است که از طرف آژانس sky trax به دلیل سادگی و جذابیتی که دارد به عنوان یکی از زیباترین نمادها در صنعت حمل و نقل هوایی در جهان شناخته شده است.


★★ لوگو هواپیمایی ایران ایر (Iran Air)

لوگوی هواپیمایی ایران ایر

باعث افتخار است که یکی بهترین ها در زمینه لوگوی هواپیماها مربوط به شرکت هواپیمایی ایران ایرا است. لوگوی این شرکت به طور رسمی با عنوان هما به ثبت رسیده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که لوگوی این هواپیما که بر اساس حروف اول هواپیمایی ملی ایران گرفته شده است دقیقا نام یک پرنده افسانه ای به نام هما است که در بالای یکی از ستون های تخت جمشید واقع شده است. طراح این لوگو که یک جوان ارمنی 22 ساله به نام ادوارد تیگران زهرابیان بود به طور اتفاقی فراخوان شرکت ایران ایر در سال 1340 را مبنی بر طراحی لوگو اختصاصی را دید و یک طرح ارائه داد، که در نتیجه بعد از گذشت 6 دهه همچنان از طرح این جوان که نشانی از تاریخ غنی کشورمان ایران هم می باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


★★ لوگو هواپیمایی آتا (ATA Airlines)

لوگو هواپیمایی آتا (ATA Airlines)

هواپیمایی آتا در آذربایجان‌شرقی در تاریخ 27 آذر 1387، و در شهر تبریز تأسیس شد. نخستین پرواز شرکت هواپیمایی آتا در تاریخ 10 دی 1388 هم‌زمان با افتتاح این شرکت توسط وزیر راه و ترابری وقت، از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد مشهد صورت پذیرفت و پروازهای رسمی شرکت هواپیمایی آتا از تاریخ 17 بهمن 1388 از تبریز به مقصد تهران انجام شد.


★★ لوگو هواپیمایی آسمان (Iran Aseman Airlines)

لوگو هواپیمایی آسمان (Iran Aseman Airlines)

لوگوی هواپیمایی آسمان برگرفته از پرنده‌ای (درنا) در حال پرواز است که استفاده از آن برای یک شرکت هوایی چندان دور از انتظار نیست.


 

★★ لوگو هواپیمایی قطر (Qatar Airways)

لوگوی هواپیمایی قطر

یکی دیگر از موارد که در لیست لوگوی هواپیماها قرار می گیرد، هواپیمایی قطر است. این شرکت هواپیمایی بین المللی دارای لوگویی متمایز می باشد که با یک نگان می توان متوجه شد که این لوگو مختص چه ایرالاینی می باشد. این علامت اختصاری در حقیقت شاخ های یک غزال بزرگ است که شاخصی از حیوان ملی کشور قطر محسوب می شود.


★★ لوگو هواپیمایی آئروفلوت (Aeroflot)

لوگوی هواپیمایی آئروفلوت

در ادامه مقاله مربوط به لوگوی هواپیماها می خواهیم به سمت شرکت هوایی آئروفلوت برویم؛ این شرکت در طراحی لوگوی خود از نمادهای چکش و داس استفاده نموده است. آرم شرکت هوایی آئروفلوت در کلاه های خز روسی هم در زمان های گذشته استفاده می شده و در حقیقت یک نماد قدیمی در این کشور به شمار می رود.


★★ لوگو هواپیمایی تای ایرویز (Thai Airways)

لوگوی هواپیمایی تای ایرویز

لوگوی دیگری که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، شرکت هواپیمایی تای ایرویز متعلق به کشور تایلند است. لوگوی این شرکت هوایی که یک نمایان گر یک مرد رقصنده است در میانه های سال 1970 طراحی شد. اما بعد از این که شرکت هوایی تای ایرویز توانست تا حد زیادی دسترسی جهانی خودش را گسترش دهند، تصمیم گرفت که لوگوی هواپیمایی خود را به شکلی مدرن و بین المللی تغییر دهد. در لوگوی جدید این شرکت هوایی عناصری سنتی از کشور تایلند نمایان است که به رنگ زرد و بنفش که نشان دهنده رنگ معابد طلایی و گل های ارکیده گرمسیری نیز می باشد.


★★ لوگو هواپیمایی چین (Air China)

لوگوی لوگو هواپیمایی چین

مورد دیگری که در لیست فلسفه طراحی لوگوی هواپیماها قرار گرفته است، یک شرکت هواپیمایی چینی است. این شرکت هواپیمایی لوگوی اش به زبان انگلیسی بوده که توسط رهبر قبلی این کشور به نام Deng Xiaoping با خطی خوش نوشته شده بود. تصویری از ققنوس بر روی بدنه این هواپیما به چشم می خورد که به شکل هنرمندانه ای نشان دهنده کلمه VIP است.


★★ لوگو هواپیمایی کانتاس (Qantas Airways)

لوگوی لوگو هواپیمایی کانتاس

اصولا شرکت های هواپیمایی از نمادهای کشور خودشان برای طراحی لوگوی خود استفاده می کنند؛ یک شرکت هواپیمایی استرالیایی به نام کانتاس برای طراحی لوگوی هواپیماها این شرکت از کانگروی استفاده شده است. لوگوی این شرکت از سال 1956 تا به امروز کمی تغییر نموده به شکل کانگروی پرنده درآمده است. طراحی لوگوی جدید شرکت هوایی کانتاس را فردی به نام هانس هالبوش برعهده داشته و از لوگوهای قبلی شفاف تر و زیباتر می باشد. لوگوی جدید کانتاس به عنوان یک عنصر کلیدی در ناوگان هواپیمایی و شناسایی کانتاس در سراسر جهان به شمار می رود.


★★ لوگو هواپیمایی کاتای پاسیفیک (Cathay Pacific)

لوگوی هواپیمایی کاتای پاسیفیک

هملنطور که در بالا هم اشاره کردیم، لوگوی هواپیماها هر کدام برای خود دارای فلسفه مخصوص به خودشان هستند؛ شرکت هواپیمایی کاتای پسیفیک هم از این قائده خارج نیست و در سال 1994 درست زمانیکه هویت این شرکت توسط آژانس تبلیغاتی Landor Associates ثبت گشت، طراحی شد. این نماد در واقع بال یک پرنده است که انگار با قلم رنگ کشیده شده است.

در ادامه توضیحاتی که درباره شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک گفتیم شاید برایتان جالب باشد، بدانید که از سال 2011 از سمت یاتا این شرکت هوایی به عنوان سومین شرکت هواپیمایی جهان بر پایه میزان ارزش بازار سرمایه شناخته شده است. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر دارای 138 ففرایند هواپیمای مسافربری و باربری برای خودش است.


★★ لوگو هواپیمایی سنگاپور (Singapore Airlines)

لوگو هواپیمایی سنگاپور

شرکت هوایی دیگری که می خواهیم لوگوی آن را بررسی کنیم، شرکت هواپیمایی سنگاپور است. لوگوی این شرکت هوایی یک پرنده به نام کریس است. کریس پرنده ای نقره ای رنگ است که محل سکونت آن در جنوب شرقی آسیا می باشد که در افسانه ها و داستان های عرفانی این منطقه دارای محبوبیت بسیار بالایی است.


★★ لوگو هواپیمایی لوفتانزا (Lufthansa)

لوگو هواپیمایی لوفتانزا

لوگوی هواپیمایی شرکت لوفت هانزا به طور دقیق 100 سال پیش طراحی شد با اعمال تغییراتی بر روی آن چهره مدرنی به خود گرفت. المان اصلی این شرکت هوایی درنا بوده که به رنگ های آبی و زرد طراحی شده است. این شرکت در سال های اخیر یک سری تغییرات جزئی را بر روی لوگوی این هواپیما به وجود آورد که اگرچه نامحسوس بود اما بر روی جلوه این برند هوایی زمانی که در آسمان ها در حال پرواز بود نیز تاثیر بسزایی نیز داشت. لازم به ذکر است که بگوییم این شرکت هوایی یکی از بهترین و معتبرترین ایرلاین های جهان است که به 211 مقصد بین المللی در 74 کشور جهان پرواز دارد.


★★ لوگو هواپیمایی Egypt

Egypt airline Logo

دیگر شرکت هواپیمایی که لوگوی آن را می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، شرکت هواپیمایی ایجپت ایر است که در سال 1932 تاسیس شد و یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی است. لوگوی این شرکت هوایی نشان دهنده اسطوره های باستانی مصر می باشد. سر فالکون در فرهنگ مصری به معنای خدای خورشید می باشد.


★★ لوگو هواپیمایی ژاپن (Japan Airlines)

Japan Airlines Logo

دیگر موردی که در لیست لوگوی هواپیماها قرار می گیرد، لوگوی هواپیمایی ژاپن است که توسط جری هوف در سال 1958 طراحی شد. این لوگو نشان دهنده tsurumaru که پرنده با بال های بلند می باشد. رنگ قرمز به کار برده شده در این لوگو نشان از فرهنگ ژاپنی ها است که نمادی از زندگی طولانی، رفاه و سلامت خوب است. اگر برایتان سوال پیش آمده که tsurumaru به چه معنا است، باید بگوییم که این پرنده ای خستگی ناپذیر و بلند پرواز است که نشان دهنده قدرت پرواز این هواپیما در آسمان می باشد.


★★ لوگو هواپیمایی رایان ایر (Ryanair)

Ryanair Logo

دیگر شرکت هواپیمایی که می خواهیم درباره لوگوی آن صحبت کنیم، شرکت هوایی رایان ایر است. لوگوی این شرکت هواپیمایی در سال 1987 طراحی شد و ترکیبی از یک فرشته و یک چنگ که یک نماد فرانسوی است و در حقیقت بخش مهمی از فرهنگ این کشور به شمار می رود.


★★ لوگو هواپیمایی جت jet airways

jet airways Logo

شرکت هواپیمایی دیگری که لوگوی آن را می خواهیم در لیست بهترین لوگوی هواپیماها بررسی کنیم، شرکت Jet نام دارد. لوگوی هوایی این شرکت توسط فردی به نام K. V. Sridhar در سال 1992 طراحی شد و وی از نماد خورشید در حال پرواز برای لوگوی این شرکت نیز استفاد کرد. فلسفه استفاده از این نماد برای لوگوی این شرکت هوایی این بوده که انتهای هواپیما با سرعت در آسمان حرکت می کند و در پس زمینه خود خطی از هواپیما با نمایی از خورشید وجود دارد.


★★ لوگو هواپیمایی آلاسکا (Alaska Airlines)

Alaska Airlines Logo

در ادامه معرفی بهترین لوگوی هواپیماها در جهان می خواهیم به سمت شرکت هواپیمایی آلاسکا برویم. این شرکت هواپیمایی در دنباله هواپیماهای خودش چهره یک مرد اسکیمو را به تصویر کشیده است. این شرکت هواپیمایی برای به روز رسانی نام تجاری خودش در سال های گذشته اقدام به ارائه یک سری تغییرات کوچک در لوگو خود نموده است.


★★ لوگو هواپیمایی آذربایجان (Azerbaijan Airlines)

Azerbaijan Airlines Logo

در لیست بهترین لوگوی هواپیماها شرکت هوایی آذربایجان به نام بوتا ایرویز هم واقع شده است که نخستین شرکت هواپیمایی کم هزینه کشور آذربایجان نیز بود. لوگوی این شرکت نمادی از پرنده اسطوره ای و مقدس سیمرغ نیز می باشد.


★★ لوگو هواپیمایی Aer Lingus

Aer Lingus Logo

شرکت هواپیمایی Aer Lingus یکی دیگر از گزینه هایی است می خواهیم در مورد لوگوی آن صحبت کنیم. شرکت هواپیمایی ایر لینگاس ایرلندی در سال 1936 تاسیس شد و دارای بیش از 48 ففرایند هواپیمای مسافربری و باربری می باشد و در حال حاضر در بیش از 70 مقصد مختلف در قاره های اروپا، آفریقا و آمریکا نیز پرواز داشته است. نمادی که این شرکت هوایی در لوگوی خود به کار برده یک شبدر جوان است که نماد کشور ایرلند می باشد و لازم به ذکر است که بگوییم در سال 1996 این لوگو تغییر کرد و به کلیشه نمادی از نوشیدنی ایرلندی ها بر روی آن طراحی شد.


★★ لوگو هواپیمایی ایرآسیا AirAsia

لوگو هواپیمایی ایرآسیا AirAsia

سالها پیش در تاریخ 20 دسامبر 1993 در مالزی تاسیس شد. این شرکت هواپیمایی به بیشتر کشور های آسیای شرقی پرواز مستقیم دارد. در سال 2011 گفته شد که ایر آسیا سفارش 200 فروند هواپیما ایرباس A320neo را داده است.

سفارش خرید 200 فروند هواپیما که به کمپانی ایرباس داده است بزرگ ترین سفارشی بود که تا آن روز یک شرکت هواپیمایی داده بود.

تاریخچه لوگو ایراسیا: لوگو اول این ایرلاین که در سال 2002 طراحی شده است اینطور بود که نام ایرآسیا با فونتی خاص به صورت مورب و قرمز نوشته شده بود.
تفسیر لوگو ایر آسیا: یکی از ساده ترین لوگو ها و در عین حال جذاب ترین لوگو ایرآسیا می باشد که تنها نام این ایرلاین به صورت مورب و قرمز رنگ است.

انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3247

به "آشنایی با طراحی لوگوی شرکت های هواپیمایی" امتیاز دهید

4 کاربر به "آشنایی با طراحی لوگوی شرکت های هواپیمایی" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با طراحی لوگوی شرکت های هواپیمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید